شاد باش و دیر زی

 

«خنده یک زبان جهانی است. پدیده‌ایست منحصربه‌فرد که در هر فرهنگی اتفاق می‌افتد و به شما کمک می‌کند که با تأکید بر اشتراکات به فراتر از مرزهای فرهنگی بروید.»

-ناشناس

 

گاهی فکر می‌کنیم شاد بودن خیلی سخت است و دیر به دست می‌آید. چرا؟ چون شادی ما وابسته است به عوامل بیرونی، وابسته به درآمد زیاد، وابسته به کسب جایزه در یک قرعه‌کشی و…

در حالی‌که شاد بودن به جای وسیله باید هدف و اولویت باشد، با شادی درونی است که می‌توانیم پیش برویم و پر و بال بگیریم.

اما برای اینکه شادی در زندگی ما همیشه جریان داشته باشد چه باید کرد؟

ادامۀ این نوشته نکاتی است که به مرور زمان، حتی با تجربۀ مهلک‌ترین لحظه‌ها، به آن‌ها رسیده‌ام.

شکرگذاری معجزه می‌کند. اگر برای داشته‌های خود قدردان باشیم و شادی‌های کوچک را پررنگ ببینیم هیچ‌گاه اندوه به سراغمان نمی‌آید. گاهی برایم پیش می‌آید که با خرید یک کتاب جدید، پیاده‌روی کوتاه، نوشیدن چای با یک دوست، یا حتی شنیدن صدای خنده دیگران تا مدت‌ها شادم و انرژی غیرقابل وصفی دارم. اما لازم است این شکرگذاری را در تمام طول روز تکرار کنیم یا بهتر است بنویسیم و مدام داشته‌ها را به خودمان یادآور شویم. به این ترتیب نقاط مثبت زندگی خودشان را آشکار کرده و چیزهایی که بار اندوه را روی دوشمان می‌گذارند به حاشیه می‌روند.

-از دی که گذشت هیچ ازو یاد مکن

فردا که نیامده‌ست فریاد مکن

برنامده و گذشته بنیاد مکن

حالی خوش باش و عمر بر باد مکن

اگر بنای زندگی را بر این دوبیتی خیام بنا کنیم زندگی شادتری خواهیم داشت. اشتغال ذهن به گذشته و درگیری آن به آینده‌ای که نامعلوم است شیرینی لحظۀ حال را تلخ می‌کند. گذشته می‌تواند به برخی تصمیم‌گیری‌ها کمک کند اما ماندن در آن و به دوش کشیدنش لذت زندگی در حال را زایل می‌کند.

شوخ‌طبعی را پیشه کنیم. البته نه به معنی لودگی. وقتی در جمع دوستانه یا خانوادگی هستیم به جای نالیدن از وضع زندگی و جامعه با نقل خاطره‌های شاد و لطیفه‌های شیرین فضا را پرانرژی کنیم و شادی بپراکنیم، کاری که اغلب اوقات انجام می‌دهیم، من از جمع‌های خموده و بی‌رونق و راکد بیزارم. افرادی که فارغ از هر نوع زندگی و کار و درآمدی به دنبال نکته‌های شادی‌آفرین هستند خوشحال‌ترند. با خندیدن می‌توانیم تنش‌ها را از زندگی خود بزداییم. هرچند یک لبخند ساده هم این قابلیت را دارد اما بیایید از ته دل بخندیم.

-ایمان داشتن به توانایی‌ها و قابلیت‌هایمان باعث می‌شود وقت کمتری را صرف نگرانی‌ها و مشکلات کنیم و تمرکزمان روی اهداف و پیشرفت در مسیری که در آن هستیم باشد. اعتماد به نفس با خود شادی و سبک‌بالی می‌آورد و در مقابل آن ترس و تردید رنگ می‌بازد. شاید بالا بردن اعتماد به نفس سخت باشد اما با تمرین می‌توان آن را تقویت کرد. برای اینکه اعتماد به نفس خود را افزایش دهم سعی کردم انرژی خودم را صرف کارهایی کنم که به آن‌ها علاقه دارم.

-در زندگی همۀ ما موانعی وجود دارد که روند عادی ما را مختل می‌کنند اما اگر از پا بیفتیم و به محض گیر کردن پا به یکی از آن‌ها تمام مسیری که آمده‌ایم را نادیده بگیریم هیچ‌وقت نمی‌توانیم به راحتی از جا بلند شویم. شادترین آدم‌ها کسانی هستند که برای یافتن بهترین راه حل تلاش می‌کنند. منعطف بودن و پذیرفتن شکست به عنوان راهی برای پیشرفت بیشتر و نه یک اتفاق ناخوشایند هم دلیل شادی است و نتیجۀ آن.

 

 

۷ دلیل ساده برای خندیدن

 

 

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *