اهمیت مهارت‌های نرم و راه‌هایی برای تقویت آن‌ها

در دوره‌ای که ما زندگی می‌کنیم تغییرها با سرعت بیشتری صورت می‌گیرند و شتاب بیشتری دارند. ازآنجاکه همه‌چیز از کسب‌وکارهای بزرگ گرفته تا یک خریدوفروش کوچک و ساده به سمت اجتماعی شدن پیش می‌روند. اینجاست که اهمیت مهارت‌های نرم روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

این روزها آدم‌های موفق در هر حرفه‌ای را که ازنظر می‌گذرانم متوجه می‌شوم که آنچه برای آن‌ها تمایز ایجاد کرده تقویت همین مهارت‌های نرم است.

ما این مهارت‌ها را هیچ جایی یاد نمی‌گیریم. نه مدرسه و نه دانشگاه.

اکثر شغل‌ها بدون مهارت‌های نرم مؤثر نیستند.

یک معلم باید بتواند روی دانش آموزان خودش تأثیر بگذارد. با همکارانش ارتباط برقرار کند.

یک مدیر نیاز دارد تا کارمندان خودش را درک کند و نیازهای آن‌ها را بشناسد.

مهارت‌های نرم می‌تواند بین ما و کسانی که ازنظر مهارت‌های سخت در یک سطح با ما قرارگرفته‌اند تمایز ایجاد کند.

احساس می‌کنم هر چه زمان صرف تقویت و توسعۀ این مهارت‌ها بکنیم باز هم کم است. شاید حرفه و فنی بلد باشیم که با تغییر شغل دیگر به کارمان نیاید اما مهارت‌های نرم تاریخ‌مصرف ندارند. هزار بار هم از شاخه‌ای به شاخه‌ای دیگر بپریم به ارتباط نیاز داریم، به تعامل نیاز داریم، به مسئولیت‌پذیری، گفتگو، گوش دادن، خودآگاهی و… نیاز داریم.

بهتر است از هر جایی که هستیم برای سرمایه‌گذاری روی این مهارت‌ها گام عملی برداریم:

*می‌توانیم برای ایجاد روابط بهتر، افزایش بهره‌وری و مسئولیت هر کار کوچکی که قبلاً فکر می‌کردیم بی‌فایده است را انجام دهیم.

*ناظرِ مشتاق آن‌هایی باشیم که به هر دلیلی پیشرفتشان را تحسین می‌کنیم. چرا به سمت آن‌ها کشیده می‌شویم؟ چه تأثیری روی ما می‌گذارد؟ می‌توانیم از دیگران یاد بگیریم.

*با کتاب خواندن، عمل کردن، در مسیر درست قرار گرفتن و ارتباط بیشتر با دیگران آگاهی خودمان را افزایش بدهیم. کلید تغییر مثبت در همین مرحله است.

*یک دانش‌آموز همیشگی باشیم.(+) اگر قرار است مهارت‌های این‌چنینی را تقویت کنیم با یک دورۀ چندماهه به نتیجه نمی‌رسیم. باید مدام در مسیری که انتخاب کرده‌ایم درحرکت باشیم.

مزیت مهارت‌های نرم این است که است که نیاز به هیچ پیش‌زمینه و آموزگاری ندارد و فارغ از زمینۀ کاری، جنسیت، تحصیلات و هر چیز دیگری می‌توان آن را یاد گرفت.

 


کانال تلگرام چگونه شاعر شویم؟

در اینستاگرام با هم شعر بخوانیم

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *