۴ دستاورد خواندن شعر

 

شاید اغلب ما شعر را برای لذت یا تعادل روحی می‌خوانیم و خیلی در آن دقیق نمی‌شویم اما شعر می‌تواند غیر از حس خوب دستاوردهای دیگری هم داشته باشد:

ایجاز

شعر یک راه عالی برای یادگیری موجزنویسی است. شاعر اقتصاد کلمات را رعایت می‌کند و هیچ واژۀ اضافه و بیهوده‌ای را به کار نمی‌برد. او برای انتقال اندیشه و احساسش تلاش می‌کند تا مؤثرترین کلمات را پیدا کند. در شعر یک ایدۀ گسترده در چند کلمه بیان می‌شود. به‌این‌ترتیب یاد می‌گیریم با انتخاب درست و دقیق کلمات به‌جای نوشته‌های مطول و ملال‌آور مفهوم را در چند جملۀ کوتاه به مخاطب منتقل کنیم.

زیبایی

وقتی کتاب‌های درسی و اخبار و مجلات را می‌خوانیم گاهی فریبایی زبان را فراموش می‌کنیم. از یاد می‌بریم که کلمات می‌توانند زیبا باشند و تصاویر دلربایی را نقاشی کنند. ما می‌توانیم با همین کلماتی که به‌ظاهر خشک و بی‌روح می‌آیند آثار شگفت‌انگیزی خلق کنیم. با شعر می‌توانیم با واژه‌ها دوست شویم.

تخیل

این جهان، بوم نقاشی برای تخیلات ماست.

-هنری دیوید تورو

قدرت تخیل چیزی است که همۀ ما از آن بهره‌مندیم و مثل هر توانایی دیگری هر چه بیشتر از آن استفاده کنیم قدرتمندتر می‌شود. با جدی گرفتن ایده‌ها و الهاماتی که در رؤیاپردازی‌ به آن‌ها می‌رسیم می‌توانیم کارهای خارق‌العاده‌ای انجام دهیم. بهتر است وقتی در حال تصویرسازی ذهنی هستیم قلم و کاغذ برای ثبت ایده‌ها کنارمان باشد.

الهام‌بخشی

گاهی یک بیت شعر مدت‌ها با ما می‌ماند. حتی زمانی پیش می‌آید که بخواهیم احساس خودمان را دربارۀ شعری که می‌خوانیم بنویسیم. چه حس خوشایند و چه تنفر.

پاسخ احساسی ما به خواندن شعر می‌تواند منجر به شکل‌گیری ایده‌های خوبی در ذهن شود.

 

کانال تلگرام چگونه شاعر شویم؟

۲ نظر

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *