شعر چگونه زندگی ما را متحول می‌کند؟

وقتی از شعر حرف می‌زنیم یعنی نگاهی متفاوت به آنچه همیشه از کنار آن به‌سادگی عبور می‌کرده‌ایم.

شعر یک بیان زیباست که باظرافت زیاد بینش و تخیل عمیق شاعر را نشان می‌دهد.

شاعر قادر است واقعیت‌های زندگی را ایده‌آل کند و موقعیت‌های ظاهراً عادی و معمولی را به نحوی خاص ببیند. احساسات خود را ابراز کند و تحسین مخاطب را برانگیزد.

کیفیت شعر زمانی مشخص می‌شود که ببینیم چقدر از طریق آن ارزش‌ها و اعتقادات انسانی موردبحث قرارگرفته است و گره‌های ذهنی مخاطب تا چه اندازه باز می‌شود.

شعر می‌تواند الهام‌بخش باشد و رهایی‌بخش. مشوق باشد و نجات‌دهنده از جهل و شر.

کسی که شعر می‌گوید بینش غیرعادی دارد. همه‌چیز را زیبا و عاشقانه می‌بیند. شاید رنگین‌کمان، امواج دریا، یک شاخه گل، صدای پرنده‌ها و… پدیده‌هایی جذاب باشند و لحظه‌ای شوق ما را برانگیزانند اما شاعر ظرفیت بیشتری برای بروز احساسات و بیان آن‌ها دارد.

بیا باهم از حالت سنگ چیزی بفهمیم

بیا زودتر چیزها را ببینیم

ببین عقربک‌های فواره در صفحه ساعت حوض

زمان را به گردی بدل می‌کنند

-سهراب سپهری

این سطرها در دل خود معنای عمیقی دارند و نشان‌دهندۀ نگاه ژرف شاعر به اتفاقات به‌ظاهر معمولی مثل فواره‌ای که وسط حوض حرکت می‌کند و بیان مفاهیم جدید با توجه به آن‌هاست.

هنر یا مهارت شعر در یک زبان یا فرم خاص باعث می‌شود شاعر بیشتر با واقعیات زندگی در ارتباط باشد. او از طریق شعر حقایق را بهتر می‌بیند.

گاهی اوقات وقتی شعری را می‌خوانیم سریع حسی مشابه در ما ایجاد می‌شود. گویی شاعر یک تجربۀ مشترک را به‌وسیلۀ شعر بیان کرده است. چیزی که شاید ما خیلی راحت از کنار آن گذشته‌ایم یا حتی به چشممان هم نیامده. در این مواقع است که با یک شعر همراه می‌شویم و کنار آن می‌مانیم.

این‌طوری شعر می‌تواند پای در زندگی شخصی ما بگذارد. معنای زندگی را روشن کند. درد و رنج را از جریان بیندازد و نگاهمان را به جنبه‌ها و موقعیت‌های مختلف تغییر دهد.

 

کانال تلگرام چگونه شاعر شویم؟

۲ نظر

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *