چگونه شعر بخوانیم؟

 

اغلب شعرها قالب‌بندی و ترتیب مشخصی دارند تا زمان خواندن، روان باشند و موسیقی آن‌ها حفظ شود. خواندن صحیح شعر ارزش هنری آن را بیشتر نمایان می‌کند. گاهی ممکن است نتوانیم شعری را راحت بخوانیم و همین ما را به شدت خسته و دلزده کند. یا ممکن است با خودمان بگوییم چرا شاعر شعری نوشته که جریان ندارد.

شاعران خیلی متفاوت‌تر و هوشمندانه‌تر از سایر نویسنده‌ها کلمات را به کار می‌برند و تلاش می‌کنند به طور شگفت‌انگیز و غافلگیرانه‌ای از آن‌ها استفاده کنند.

بهترین کار برای صحیح خواندن شعر این است که آن را با صدای بلند بخوانید. همین.

شعر موسیقی دارد، آهنگ دارد و اصلاً سروده شده برای بلند خواندن.

وقتی شعر را می‌خوانید بیشتر از اینکه به تُن و نوع صدای خود توجه کنید ببنید ریتم آن را چطور می‌شنوید. اگر آهنگ شعر مناسب نباشد حتی نمی‌توان سر از مفهوم آن در آورد.

اگر شعر را با صدای بلند بخوانیم هر وقت جریان زیبای آن شکسته شد متوجه می‌شوید که یک جای کار را اشتباه کرده‌اید. تکیه روی کلماتی که شاعر بر آن‌ها تأکید دارد را از همین راه می‌توانید تشخیص دهید.

گاهی خواندن شعر با صدای بلند دیدگاه و نظر شما را راجع به آن تغییر می‌دهد. دقت کنید که وقتی به پایان شعر می‌رسید باید جریان شعر مشخص باشد و بتوانید به قصۀ آن پی بیرید.

شعر مثل روزنامه و کتاب درسی نیست که اطلاعات را به سرعت وارد ذهن کند، صبور باشید، اگر می‌خواهید آن را درک کنید شاید مجبور به تکرار شوید، اما اگر خواندن چند بارۀ شعر بلند ملولتان می‌کند با اشعار کوتاه شروع کنید. به خودتان اجازۀ غرق شدن در میان کلمه‌ها را بدهید.

سعی کنید بعد از اتمام یک بیت یا یک خط از شعر مکث محکم و مصمم نداشته باشید، اگر چنین باشد ریتم شعر ناقص خواهد شد و به جریان روان آن لطمه می‌زند. توقف در پایان هر خط یا بیت یک اثر ناگهانی ایجاد می‌کند. به نشانه‌گذاری‌ها توجه داشته باشید.

درست است که با پایان یک بیت و شروع بیت بعدی نیاز به درنگ دارید اما نباید انقدر زیاد باشد که فکر کنید ادامه‌ای در کار نیست.

اگر می‌خواهید از درست خوانی شعر مطمئن شوید صدای خود را ضبط کرده و گوش کنید. ببینید چقدر روان خوانده‌اید یا چقدر سکته میان خواندن شعر ایجاد شده.

نگران معنی کلمات نباشید، هر کدام را که می‌خواهید در فرهنگ لغت جستجو کنید، اتفاقاً این کار برای صحیح‌خوانی شعر لازم است. با یافتن معنی برخی کلمات می‌توانید برای خواند راحت‌تر آن‌ها را نشانه‌گذاری کنید. این کار به ادای درست کلمات، که از اصول درست‌خوانی است، هم کمک می‌کند.

 

 

 

 

 

 

۱۲ نظر

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *