۵ نکته برای افزایش بهره‌وری

 

دغدغۀ این روزهایم مدیریت زمان است و افزایش بهره‎وری. با بالا رفتن حجم کارهایم و زمان محدودی که دارم با آزمون و خطا و جستجوی فراوان و گفتگو با برخی از دوستان عزیزم به نکاتی رسیدم که به فضای ذهنی من نظم بیشتری داد. از این رو تصمیم گرفتم تعدادی از آن‌ها را منتشر کنم.

۱) عوامل حواس‌پرتی

اصلی‌ترین چیزی که تمرکز مرا حین کار کردن به هم می‌ریزد و موجب پرش فکری می‌شود کتابخانۀ کوچکم است که تا همین چند روز پیش با کمترین فاصله از من قرار داشت. در طی روز همین که سرم را بر می‌گرداندم با دیدن کتاب‌های مختلف وسوسۀ خواندن و ورق زدنشان به جانم می‌افتاد. بنابراین جای آن را طوری تغییر دادم که دسترسی کمتری به کتاب‌ها داشته باشم. علاوه بر این رفت‌وآمدها و گفتگو کردن با دوستان از هر دری نیز میان کارهایم فاصله می‌انداخت برای همین یک فضای اختصاصی برای کار کردن درست کردم که مشغول بحث‌های روزانه نشوم.

۲) شبکه‌های اجتماعی

امان از آن‌ها! مدت زیادی است که در حال تمرین هستم و سعی می‌کنم فقط برای مسائل مربوط به به‌روزرسانی کانال به تلگرام سر بزنم و جواب دادن به پیام‌ها و مرور سایر مطالب را به آخر شب موکول کنم. امیدوارم در این راه موفق باشم چرا که بلای جانم شده‌اند.

۳) انجام هم‌زمان کارها

عادت بدی که دارم همین انجام چندین کار به طور موازی است و باعث موکول شدن بخشی از کارهایم به دقیقه ۹۰ می‌شود. تهیۀ چک لیست روزانه که تجربه استفاده از آن را هم داشتم کمک خیلی بزرگی به من کرد. اولویت‌های کاری‌ام را معمولاً ابتدای روز انجام می‌دهم (آدم صبح کارم) و بقیۀ روز را بدون دغدغه به سایر کارها می‌پردازم.

۴) پیاده‌روی

به گفته بعضی از دوستانم پیاده‌روی موجب خستگی و کاهش بهره‌وری می شود اما تجربۀ شخص من این است که یک پیاده‌روی کوتاه میانۀ روز ولو قدم زدن توی اتاق می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر فضای ذهنی داشته باشد. معمولاً قبل از ناهار کمی قدم می‌زنم و به وضوح افزایش میزان خلاقیت و کاهش فشار کاری را حس می‌کنم و انرژی بیشتری هم برای ادامۀ روز دارم.

۵) اولویت‌ها و اهداف

برای اینکه بتوانم به محض بیدار شدن کار خودم را شروع کنم لیست کارهای هر روز را شب قبل تهیه و امکانات لازم را فراهم می‌کنم. به این ترتیب در ابتدای روز دچار سردرگمی نمی‌شوم و زمان کمتری از دست می‌دهم.

همۀ این موارد را با توجه به دغدغه‌ها و مسائل روزانه‌ام نوشته‌ام.

شاید دوست داشته باشید نکاتی را مطرح و این لیست را کامل کنید.