آیا می‌توان خوشنویسی را به صورت “خودآموز” یاد گرفت؟

 

این نوشته صرفاً تجربۀ شخصی من است.

خوشنویسی را با دوره­‌های آموزشی استاد صدری شروع کردم. تقریباً یک ماه در کلاس شرکت کرده و چون آن زمان تنها برای تفریح و سرگرمی می‌نوشتم کلاس را رها و خودم گاه‌گاهی در خانه تمرین می‌کردم. اما این کار فقط خط تحریری مرا ارتقا داد. بعد از چندین سال که تصمیم گرفتم دوباره خوشنویسی را شروع کنم دقیق‌تر و جدی‌تر به این موضوع پرداختم.

برای شروعِ کار شرکت در کلاس و آموزش تحت نظر استاد مجرب ضروری است. چرا که استفاده و کمک گرفتن از کتاب یا فایل‌های آموزشی یا حتی ویدئو، تنها برای یادگیری شکل حروف موثر است اما حرکت دست‌ها و چگونگی چرخش قلم مشخص نمی‌شود و به این ترتیب ممکن است از ادامه کار دلسرد شویم.

گر چه نیاز ما به استاد هیچ‌وقت برطرف نخواهد شد اما اگر امکان کلاس رفتن وجود نداشته باشد بعد از گذشت یک یا چند دوره  می‌توانیم با مشق نظری دقیق بدون کمک استاد نیز تمرین کنیم. البته هنر خوشنویسی نیز مانند هر مهارت دیگر به تمرین و دقت خیلی زیاد نیاز دارد. اگر می‌خواهیم مهارت بیشتری داشته باشیم، مشقِ نظری برای الگوبرداری و تمرین به شدت کمک می‌کند. بنابراین دیدن خط خوب برای یادگیری سریع‌تر و بهتر لازم است.

آیا خط خوش موروثی است؟

این سوالی است که بارها شنیده‌ام. اگر چه تا حدودی ارث در این کار دخیل است اما خوشنویسی علاقه می‌خواهد و تمرین و پشتکار زیاد. با وجود این مؤلفه‌ها قطعاً می‌توانیم خطی خوش و زیبا داشته باشیم.

۴ نظر

نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *